
Zo doen we dat hier niet!
Veel organisaties lopen niet vast op strategie of systemen, maar op iets veel hardnekkigers: cultuur. De uitspraak “Zo doen we dat hier” klinkt onschuldig, maar is vaak de grootste rem op verandering. Ook ik heb hem de afgelopen jaren meermaals voorbij horen komen — en er zelfs eens een column over geschreven in Distrifood. Het is een zin die zelden ter discussie staat. Juist daardoor is hij zo krachtig. Misschien herken je het in je eigen organisatie: ideeën die nooit echt van de grond komen initiatieven die langzaam doodbloeden mensen die afhaken of zich aanpassen Niet omdat het plan slecht is, maar omdat het schuurt met de bestaande manier van werken. En dat ongemak wordt meestal niet uitgesproken — het wordt geneutraliseerd. Wat gebeurt hier eigenlijk? “Zo doen we dat hier” betekent in de praktijk vaak: ongeschreven regels zijn leidend afwijkend gedrag wordt subtiel ontmoedigd besluiten worden gestuurd door wat “past” in plaats van wat nodig is Het gaat zelden over inhoud. Het gaat

Licht en ruimte om te groeien
In deze column die ik schreef voor Distrifood beschrijf ik aan de hand van een mooie metafoor, het belang van voldoende ruimte voor mensen om te kunnen groeien.

Van waarom niet, naar Hoe dan wèl?
Soms is het gemakkelijk om bij de pakken neer te zitten en je beklag te doen, over wat je overkomen is. Veel moeilijker is het om in die gevalen de regie te pakken en zelf weer richting te geven aan wat je wèl wilt. Lees de column, ik ben benieuwd wat jij hiervan vindt.

Waarom IT-projecten vaak niet mislukken door het systeem (maar door gedrag)
Wanneer een software- of ERP-implementatie niet goed loopt in een organisatie, is de reflex vaak duidelijk: het systeem werkt niet. Het is te traag. Het doet niet wat ik wil. De inrichting klopt niet. Ik heb geen flexibiliteit meer. Dus wordt er al snel gezocht naar een oplossing in techniek. Logisch, want het systeem is er toch voor mij? Maar in de praktijk zie ik - juist bij ERP-implementaties - dat het probleem zelden daar zit. Wat een systeem vooral doet, is zichtbaar maken wat er al was. Als besluiten worden uitgesteld, zie je dat terug. Als verantwoordelijkheden onduidelijk zijn, wordt dat niet opgelost - het wordt uitvergroot. En als je gewend bent om flexibel te werken en continu in te spelen op klantvragen, dan merk je al snel: geen enkel ERP-systeem biedt de flexibiliteit van Excel. En als keuzes worden vermeden, helpt geen enkel systeem om dat te doorbreken. Tegelijk zie ik dat door de jaren heen nieuwe manieren van werken zijn ontstaan: Agile, Scrum, Kanban. Met het idee da

Frisse tegenwind
Een van mijn columns in Distrifood. Over het nut van wat frisse tegenwind om zelf wat beter te kunnen worden en je doelen te kunnen bereiken.

De 3 D's van duurzaam
Een column over hoe duurzaam de levensmiddelenhandel nu echt is, en over hoe dit beter zou kunnen...

